Środowiskowy Dom Samopomocy w Brudzowie jest placówką pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych z terenu Miasta i Gminy Morawica.

Pn-Pt 7:30-15:30

Pracownie terapeutyczne

W zajęciach terapeutycznych bierze udział blisko 25 osób. Uczestnictwo w nich jest treningiem umiejętności społecznych i zawodowych. Pozwala utrzymać na stałym poziomie zdolności do wykonywania czynności dnia codziennego, uczy samodzielności i rozwija indywidualne zdolności.

Pracownia rękodzieła artystycznego

Pracownia rękodzieła artystycznego jest miejscem, w którym powstaje wiele ciekawych prac. Powstające prace są odbiciem marzeń, ideałów, wartości i dążeń. W nich ujawniają się uczucia i emocje zarówno pozytywne, jak i negatywne. Tutaj każdy znajdzie dla siebie taką technikę twórczej pracy, dzięki której może realizować swoje pomysły i urzeczywistniać marzenia.W pracowni wykorzystywane są różne techniki artystyczne dostosowane do zainteresowań, zdolności i sprawności manualnej uczestników.

Techniki te obejmują:

  • rysowanie kredkami: ołówkowymi, świecowymi, pastelami

  • malowanie farbami: akwarelowymi, plakatowymi, akrylowymi

  • modelowanie w masie solnej, plastelinie, modelinie

  • wyklejanie papierem kolorowym, bibułą

  • wykonywanie przedmiotów dekoracyjnych i zdobienia z wykorzystaniem różnychmateriałów

  • wykonywanie kompozycji kwiatowych przestrzennych i płaskich wykonywanie stroików i kartek świątecznych

  • haftowanie różnymi technikami

Zapoznanie się z każdą nową techniką zaciekawia i jest pewnym dopingiem, inspiracją do pracy twórczej. W efekcie powstające prace są niepowtarzalne, oryginalne, niekiedy zaskakujące. Zajęcia w pracowni rękodzieła artystycznego uwrażliwiają na piękno i kształtują osobowość rozwijając ekspansję twórczą. Dają również możliwość osobom niepełnosprawnym wyrażania swoich uczuć za pomocą różnych technik pracy twórczej. Wpływają również na samoocenę i poczucie własnej wartości.

Pracownia stolarsko - modelarska

Pracownia stolarsko – modelarska to miejsce, gdzie uczestnicy zajęć uczą się wykonywać proste czynności stolarskie np.: cięcie, wyrzynanie, szlifowanie drewna. Uczą się również posługiwać nie tylko narzędziami takimi jak młotek, dłuto, piłka ręczna itp., ale też tymi bardziej profesjonalnymi jak wyrzynarka, tokarka, wypalarka, wiertarka.

Czynności i prace wykonywane przez uczestników są zależne od ich możliwości, sprawności manualnej oraz indywidualnych zainteresowań.  Przy pracy dostępnymi narzędziami, pod kierunkiem terapeutów uczestnicy wykonują:
•    ramki do obrazków;
•    kwietniki, półki;
•    karmniki;
•    wypalają wzory na sklejkach;
•    proste meble (taboret).

Uczestnicy uczą się również dbać o porządek na swoim stanowisku pracy jak i w całej pracowni.

Pracownia informatyczno multimedialna

Celem zajęć w pracowni informatycznej jest poznanie podstawowych zasad funkcjonowania i obsługi komputera oraz umiejętne wykorzystanie możliwości oferowanych przez nowoczesną technikę.Jest to także poszerzenie umiejętności pisania i czytania. Z każdym uczestnikiem pracuje się indywidualnie w zależności od ich możliwości. Uczestnicy, którzy nie mieli wcześniej okazji pracować na komputerze „oswajają” się z tym urządzeniem.

Podopieczni uczą się:
•    pisać na klawiaturze;
•    obsługiwać edytory tekstowe;
•    obsługiwać programy graficzne;
•    wykonywać wykresy;
•    przepisywać jadłospisy, wierszyki, przepisy kulinarne;
•    drukować dokumenty;
•    tworzyć projekty graficzne kartek świątecznych.

Główne korzyści wynikające z zastosowania komputera na zajęciach  polegają na wypracowaniu u podopiecznych wydłużonego czasu koncentracji uwagi. Wynika to niewątpliwie z atrakcyjności narzędzia pracy, jakim jest komputer. Cierpliwość urządzenia sprzyja kolejnym powtórkom i zachęca do podejmowania nowych prób w rozwiązywaniu danego zadania.

Pracownia kulinarna

Zajęcia w pracowni kulinarnej obejmują wszelkie czynności dotyczące gospodarstwa domowego. Uczestnicy w pracowni uczą się obsługi sprzętu gospodarstwa domowego oraz wyrabiają w sobie nawyk estetycznego nakrywania do stołu, podawania potraw i posługiwania się sztućcami.

W pracowni kulinarnej znajduje się podstawowy sprzęt AGD:

  • lodówka;

  • zmywarka;

  • robot kuchenny;

  • czajnik elektryczny;

  • kuchenka elektryczna;

  • piekarnik elektryczny.

Dzień w kuchni zaczyna się od zrobienia i wypicia wspólnie herbaty. W pracowni kulinarnej przygotowywane jest drugie śniadanie dla wszystkich podopiecznych. Uczestnicy uczą się  zasad związanych z przygotowaniem prostych posiłków takich jak: kanapki, sałatki, zupy, naleśniki itp. Dla wszystkich solenizantów, którzy obchodzą urodziny lub imieniny pieczone jest specjalne ciasto.
Uczestnicy poznają zasady doboru odpowiednich składników oraz ich ekonomicznego wykorzystania. Wyrabiany jest nawyk kulturalnego sposobu spożywania posiłku, a ci którzy nie potrafią mogą nauczyć się posługiwania sztućcami.

Pracownia sportowo - rekreacyjna

„ Ruch jest nieodzownym składnikiem ludzkiego życia, tak potrzebnym i naturalnym, że często zapominamy o jego walorach” (M. Trybuś 1999).

Celem zajęć „Terapii przez ruch” bez względu na formę jest:
•    doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej i utrzymanie jej przez jak najdłuższy okres życia,
•    przełamanie barier interpersonalnych,
•    stworzenie poczucia wspólnoty i przynależności,
•    rozbudzenie kreatywności i mobilizacji do działań.

Uczestnicy naszego domu w ramach zajęć  ćwiczą na sprzęcie sportowym i doskonalą swą sprawność motoryczną.

Ważnym elementem w terapii ruchowej jest rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych.
Rekreacja to czynny wypoczynek, który polega na uprawianiu sportu lub innej aktywności fizycznej, prowadzeniu działalności kulturalnej, uczeniu się czegoś dla przyjemności. Rekreacja ma pomóc wypocząć, odetchnąć i pozbyć się stresu.
Podopieczni z dużym zaangażowaniem biorą udział w grach i zabawach zespołowych, które są źródłem przyjemności i radości oraz wpływają na samoocenę i poczucie własnej wartości.

W okresie letnim organizowane są spacery do lasu i po okolicy naszej miejscowości. Dzięki nim użytkownicy naszego domu poprawiają ogólna kondycję fizyczną, a przede wszystkim odpoczywają i mają możliwość obserwacji natury nas otaczającej.
Turystyka stanowi aktywne formy spędzenia wolnego czasu poprzez wyjazdy poza miejsce stałego zamieszkania, czy też wędrówki krajoznawcze.
Uczestnicy niejednokrotnie uczestniczyli w wycieczkach jednodniowych i dwudniowych, turnusach rehabilitacyjnych oraz rajdach i wędrówkach.
Podróże te bliskie i te dalekie pozwalają zapomnieć o codziennych problemach. Zmiana otoczenia, klimatu pozwala inaczej spojrzeć na świat, wyciszyć się. Dzięki temu z każdego wyjazdu , choćby był on najbardziej wymagający fizycznie , uczestnicy wracają szczęśliwi i pełni optymizmu.

Trening umiejętności spędzenia wolnego czasu , to czas, który pozostaje uczestnikom po wypełnieniu swoich obowiązków związanych z zajęciami. W czasie wolnym użytkownicy rozwijają swoje zainteresowania, uzdolnienia, a także odpoczywają. Wyjazdy do kina, teatru ,restauracji mają na celu wyrobienie prawidłowych zachowań w miejscach publicznych, a także aktywizowanie uczestników poprzez włącznie do życia społecznego.
Przez czytanie czasopism, książek, oglądanie wybranych programów i filmów zmierza się do rozwoju zainteresowań taką formą spędzania wolnego czasu.

Pracownia edukacyjna/ludoterapia

Zajęcia edukacyjne prowadzone są szerokiej grupy uczestników. Podczas zajęć uczestnicy nabywają i podtrzymują umiejętności zdobyte w trakcie nauki szkolnej (czytanie, pisanie i elementarne umiejętności liczenia), uczą się poprawnej wymowy, swobody wypowiedzi, a także wzbogacają słownictwo. Zdobywają praktyczną wiedzę niezbędną do samodzielnego życia, jak np. poznają wartość pieniądza i uczą się jak racjonalnie nimi gospodarować. Obok nauki i pracy uczestniczy doskonalą swoje umiejętności poprzez gry i zabawy edukacyjne, które rozwijają ich psychomotorykę i integrują grupę. W ramach zajęć jestrównież prowadzona biblioterapia, która pomaga zaakceptować siebie i swoją sytuację, wzmacnia poczucie własnej wartości. Intgruje osoby niepełnosprawne, uczy ich akceptacjii współczucia.

 

Skip to content